Äldrelotsen gör succé bland Väsbys seniorer
Vår satsning på att ge mer riktat stöd till seniorer som söker svar på allmänna och individrelaterade frågor har blivit en framgång. Äldrelotsen tog emot över 18 000 telefonsamtal på ett år. De allra flesta kunde få hjälp direkt i samtalet.

Här är några av medarbetarna på Äldrelotsen som hjälper Väsbys seniorer. Från vänster: Soulie Savander, Sofie Skogaby, Sari Häkkinen och Ann-Sofie Tedblad. Foto: Sara Svärd, Upplands Väsby kommun
Utvärderingen efter det första året med Äldrelotsen visar att personalen kunnat lösa merparten av de inkomna samtalen. Det är ett resultat som omsorgsnämndens ordförande Barbro Brolin (S) är mycket nöjd med.
Äldrelotsen har blivit en stor framgång. Bara det att seniorer kan få hjälp på ett smidigare sätt genom att få kontakt med rätt person i ett tidigt skede är skäl nog att fortsätta med tjänsten under 2025. Med det här arbetssättet förebygger vi och främjar bättre välmående bland Väsbys äldre, säger hon.
Kunnig personal
Äldrelotsen är en särskild funktion inom kommunens kontaktcenter, Väsby Direkt. Personalen har huvudsakligen socionomutbildning och erfarenheter av äldreomsorg, biståndshandläggning och övrig socialtjänst.
Till Äldrelotsen ringer personer med frågor om kommunens verksamheter och andra myndigheter. Vem har ansvaret för dosering av mediciner? Vilken utförare kan man välja mellan? Hur fungerar det med seniorboende? Vilket stöd kan jag få då jag skrivs ut ifrån sjukhus? Det är några av frågorna som ställdes under 2024 och som Äldrelotsens personal hjälper till med.
Positiv respons
Vi har alltid fått många frågor från äldre Väsbybor, men responsen på den nya tjänsten har varit mycket positiv. Nu har vi byggt upp en funktion med personal specialiserade på just äldrerelaterade frågor och det märks att tjänsten är uppskattad, säger Sofie Skogaby som är chef för Väsby Direkt.
Äldrelotsen har utvärderats genom frågor till äldre som varit i kontakt med tjänsten. Även Pensionärsföreningarna har återkopplat med att de tycker att Väsbys seniorer får ett bra bemötande.
Utvärderingen visar att Äldrelotsen under perioden 1 november 2023 till sista december 2024 tog emot 18 265 telefonsamtal och 631 mejlärenden. Äldrelotsen har även tagit emot ärenden via den chatt som finns tillgänglig på kommunens webbplats vissa dagar i veckan, samt via fysiska besök av Väsbybor i kommunreceptionen i Väsby centrum.
Upplands Väsby kommun har över 50 000 invånare och närmare 8 300 invånare som är 65 år eller äldre. Av dessa är cirka 2 400 över 80 år.
Fakta om Äldrelotsen
Startade 1 november 2023 och tillgänglig på telefon och e-post under kommunens öppettider. Tjänsten nås på direktnumret 08-586 278 00 eller via aldrelotsen@upplandsvasby.se. Äldrelotsens mottagning i kommunens reception är öppen på tisdagar och torsdagar kl 14-16. Personalen kan ta emot samtal på svenska, engelska, finska, spanska och arabiska.