Fastighetsnära insamling av förpackningar

Redan idag är det lag på att hushåll ska sortera sina sopor. Förpackningar av bland annat plast, papper, glas och metall ska återvinnas och lämnas på en återvinningsstation. Men tack vare ny lagstiftning blir snart det ännu lättare att sortera.

Senast 1 januari 2027 ska hushållen kunna sortera och samla in förpackningar nära sin bostad. Syftet med den nya lagen är bland annat att öka återvinningen av förpackningar och att förebygga och hantera förpackningsavfall.

I Upplands Väsby införs fastighetsnära insamling stegvis fram till 2027, beroende på om du bor i ett villahushåll eller flerbostadshus. Fram till att det finns en fastighetsnära insamling nära din bostad kan du som boende lämna förpackningar vid en återvinningsstation. Läs mer om vad som gäller för ditt boende i informationen nedan.

Ja, enligt lag måste förpackningar sorteras ut och samlas in. Dessa förpackningar ska sorteras ut nära fastigheten och sedan samlas in av kommunen:

  • papper och kartong
  • plast
  • metall
  • färgat glas
  • ofärgat glas

Varför ska vi sortera förpackningar nära bostaden?

Ungefär 30 procent av innehållet i soppåsen är förpackningar som borde sorteras ut. När vi kan slänga förpackningar nära bostaden blir vi bättre på att sortera ut förpackningarna. Med fastighetsnära insamling av förpackningar blir det också lättare för dig när du inte behöver åka till en återvinningsstation för att slänga soporna.

 

Förpackningarna du sorterar kan återvinnas. När du sorterar bidrar du därmed till ett hållbart Sverige.

Läs mer om den nya förordningen

Information hos Avfall Sverige om förpackningsinsamling Länk till annan webbplats.

Senast 2027 ska du som boende kunna lämna förpackningar i närheten av din bostad. Det är fastighetsägaren som ansvarar för att ordna utrymme så att det är möjligt att sortera ut förpackningar vid fastigheten. Kommunen ansvarar för att hämta förpackningarna.

 

En bostadsrättsförening kan till exempel ha insamling av förpackningar i ett miljörum. Det är föreningen som bekostar och ser till att det finns ett miljörum som uppfyller kommunens standard för hämtning.

 

För fastighetsägare: Om fastighetsnära insamling av förpackningar

Verksamheter som delar avfallshämtning med hushåll, har även möjlighet att dela insamlingssystem för förpackningar med hushållen.

 

För att nyttja förpackningshämtning via kommunen krävs en anmälan för ”samlokaliserad verksamhet”.

 

Blankett för anmälan samlokaliserad verksamhet Pdf, 217 kB.

Senast 2027 måste alla villahushåll kunna lämna förpackningar i närheten av bostaden.

 

Under våren 2024 bestämde kommunfullmäktige att du som bor i villa ska sortera ut förpackningar i så kallade tvåfackssystem. Ett tvåfackssystem innebär att en soptunna är indelad i två fack för att kunna sortera ut två olika förpackningstyper.

 

I en av soptunnorna sorterar du ut papper och plast. I ytterligare en soptunna sorterar du ut ofärgat glas och färgat glas. Metall sorterar du i en mindre box som hängs på soptunnan för glas.

 

Planen är att hämtning av förpackningar vid villor börjar under hösten 2026.

Sedan 1 januari 2024 ansvarar kommunen för att samla in pappers-, plast-, glas- och metallförpackningar från hushållen genom fastighetsnära insamling eller på återvinningsstationer.

 

Kommunen hämtar förpackningar från hushåll med gemensam avfallshämtning och från samlokaliserade verksamheter som har valt kommunen som insamlingsentreprenör.

Dynamiskt inköpssystem

Kommunen upphandlar nu ett så kallat dynamiskt inköpsystem (DIS) för att uppfylla skyldigheten att samla in och transportera bort det avfall som kommunen ansvarar för enligt förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar.

 

Ett dynamiskt inköpssystem är en helt elektronisk metod för upphandling som sker i två steg.

 

I steg 1 sker ansökan och kvalificering. I steg 2 kan anbud lämnas på ett specifikt uppdrag. Vid behov kommer köparen att skicka ut anbudsinbjudan till steg 2 till samtliga som har kvalificerat sig i steg 1.

Mer information och upphandlingsunderlag Länk till annan webbplats.

Insamling från 1 januari 2027

Kommunen upphandlar under hösten 2024 insamlingsentreprenör inför det obligatoriska insamlingskravet. Det dynamiska inköpssystemet kommer att upphöra att gälla senast 31 december 2026.

Senast uppdaterad: 16 september 2024