Om skolan
Så här jobbar vi
Vår pedagogiska plattform är grunden för hur vi arbetar. Den består av tre delar. I den första delen beskrivs de kompetenser som vi vill att eleven ska utveckla under sina studier hos oss. Den andra delen redogör för vår syn på hur inlärning går till och hur kunskaperna befästs. Slutligen presenteras hur vi arbetar för att stimulera denna inlärningsprocess.
Nyckelkompetenser som vi vill att våra elever ska utveckla är sådana de ska ha nytta av under sina fortsatta studier, i arbetslivet och som samhällsmedborgare. Vi har utgått från de kompetenser som bland annat lyfts fram i OECD-ländernas läroplaner. Nyckelkompetenserna är kommunikation, kreativitet, samarbete, ansvar och lära att lära.
I vårt arbete med normer och värdegrund fokuserar vi på konkreta beskrivningar av önskade beteenden snarare än förbud och förutsägbara konsekvenser. Skolforskning har visat att struktur, tydlighet och uppföljning är viktigt för att normer skall ge de effekter på beteenden som man önskar.
Kvalitet och utveckling
Skolan styrs genom en så kallad mål- och resultatorienterad styrning. I styrningens idé ligger att det är målen från staten och kommunen som är viktiga - hur man tar sig dit bestäms i stor utsträckning lokalt på respektive skola.
Vårt systematiska kvalitetsarbete med resultatuppföljning är centralt för utvecklingen av verksamheten. Syftet är att öka elevernas måluppfyllelse och resultat.
Skola för hållbar utveckling
Väsby skola har fått utmärkelsen Skola för hållbar utveckling av Skolverket. För att få utmärkelsen måste skolan uppfylla följande kriterier:
- Skolan arbetar med lärande för hållbar utveckling med utgångspunkt i målen om god utbildning för alla i resolutionen Agenda 2030.
- Personalen planerar, genomför, följer upp och utvecklar lärandet för hållbar utveckling tillsammans med eleverna.
- Personalen ser till att eleverna får ett reellt inflytande över sitt lärande för hållbar utveckling.
- Skolan samverkar med det omgivande samhället med utgångspunkt i målen om god utbildning för alla i resolutionen Agenda 2030. Omvärldsfrågor ingår kontinuerligt som en naturlig del i det pedagogiska arbetet.
På Väsby skola har vi i första hand fokuserat på social hållbarhet. Det ger eleverna goda förutsättningar i sitt lärande och förbereder dem för ett liv efter skolan, samtidigt som vi arbetar för att hjälpa eleverna till en meningsfull fritid.